۱۳۸۸ اسفند ۴, سه‌شنبه

فیلم بازی

1 - سفر گروه موسیقی (Band,s Visit)
وقتی گذر زمانی یک فیلم را متوجه نمی شوید . وقتی در طول مدت زمان از دیدن تصاویر به شدت احساس رضایت می کنید . سفر گروه موسیقی به واقع فیلم دلنشینی است . گروه موسیقی نظامی مربوط به اسکندریه مصر برای اجرای مراسمی به اسرائیل سفر می کند که این خود مفهومی خاص را به همراه دارد . عدم آشنایی آنها با محیط و زبان منطقه باعث پیش آمدن مشکلاتی در مسیر آنها می گردد . رهبر گروه که به ظاهر فردی خشک و انعطاف ناپذیر است ، سعی در حفظ حیثیت و نظم گروه دارد . اما در روز نخست شرایط به سمت و سوی دیگری پیش می رود . تصاویر گیرا وصمیمی فیلم در کنار پرداختی مناسب وبازیهای قابل قبول اثری جذاب را در خصوص روابط انسانی پدید آورده است . فیلم ساخته سال 2007 و محصول اسرائیل است . برنده 35 جایزه بین المللی است و نیازی به معرفی من ندارد . حتما" ببینید .
2 - تنفس (Respiro)
هنگام دیدن فیلم معنی Respiro را نمی دانستم . تصور می کردم نام مکان یا شخصی در فیلم باشد . اما پس از جستجو متوجه شدم که که تا چه اندازه این عنوان با مضمون فیلم همخوانی دارد . فیلم داستان زن روستایی را بازگو می کند که از محدودیتهای سنتی محیط خود به ستوه آمده است . او که زنی بی قید و بند و خواهان آزادی های فردیست ، تاب تحمل نگاه اطرافیان را نداشته و به مشکلات روانی دچار می آید . فیلم حین پیشبرد داستان به زندگی ساکنین یک روستای ساحلی در ایتالیا می پردازد که به شغل ماهیگیری مشغولند که از این نظر ، فیلم زمین میلرزد شاهکار لوکینو ویسکونتی را به خاطر می آورد . فیلم جایزه هفتگی منتقدان جشنواره کن سال 2002 را نصیب امانوئل کریالس کرده است و در مجموع دیدنی است .
3 - لیورپول (Liverpool)
مردی به ناگاه کار خود در یک کشتی باری را رها کرده و به مقصد نامعلومی به راه می افتد . باز هم عزم جستجو و بازیابی گذشته و باز هم یاس و بن بست . او پس از طی مسافتی به روستای قدیمی خود باز می گردد و قصد سازگاری جدیدی با محیط را دارد . فیلم با کمترین کلام ممکن به روایت داستان خود می پردازد و تمامی بار معنایی فیلم را تصاویر به دوش می کشند . نماهای طولانی و ثابت فیلم در کنار فضایی غم گرفته همه حکایت از افسردگی و سردی روابط انسانی دارد . فیلم محصول سال 2008 آرژانتین به کارگردانی لیساندرو آلونسو است و دیدن آن خالی از لطف نیست .
4 - نور بی صدا (Stellet licht)
تصاویر خیره کننده از مناظر یک روستا داستان زندگی مردی به همراه خانواده اش را مطرح می کند که به زنی دیگر دلباخته است . تصاویر استثنایی برداشته شده توسط کارلوس ریگاداس چشمها را بهت زده می کند . فیلم قبلی این کارگردان یعنی جدال در بهشت را دیده بودم که فیلم متوسطی بود . باورکردنی نیست که او این اثر را نیز ساخته باشد . فیلم به حق جایزه ویژه هیات داوران جشنواره کن سال 2007 را به خود اختصاص داده است . فیلم محصول مکزیک است اما فضای سینمای اسکاندیناوی را دارد و مشخصا" به فیلم اردت اثر به یاد ماندنی کارل تئودور درایر اشاره دارد . شاید مطلبی در این باره بنویسم . دیدن این فیلم را به تمامی علاقمندان سینمای هنری توصیه می کنم .

۱۷ نظر:

goodarz گفت...

مهدی جان سلام
چند وقت پیش برای تو نوشتم که این جور کارهارو- معرفیهای کوتاه و گذرا- اکثر وبلاگ نویسها انجام میدن ولی الان نظرم عوض شده، کار خیلی خوبی کردی با این معرفی و شناساندن فیلمهایی که یه جورایی از جنجال و تبلیغات به دور بودند و خب اکثر اوقات هم این نوع آثار مهجور موندن .امیدوارم بتونم ببینمشون .
عیش و نیستی رو دیدی ؟

hamed گفت...

سلام مهدی جان! ببینم شما یه زمانی آموزشگاه کیش مهر نمی رفتی؟ همون آموزشگاهی که مدیرش شهرام خامنه بود؟!!

پارمیس گفت...

من دوتا فیلم اول را دیدم و سلیقه شمارا بسیار می پسندم. مرسی.

مهدی کتابفروش گفت...

به گودرز :
مرسی از کامنتت . خوشحالم که نظرت عوض شده چونکه به نظر من فضای وب فضایی که برای این نوع کارها (معرفی فیلم) مناسبه . میشه کوتاه و مختصر نوشت . متن طولانی روی وبلاگ خسته کننده است . تصاویر و نوشته های کوتاه گویاترند . فیلمها برای دوستای خوبی مثل تو همه موجودند .

به حامد :
آره حامد جان من کلاس کنکور کیش مهر میرفتم . وبلاگتو دیدم . تو هم به کار سینما نشریه پرداختی جالبه . بیشتر به اینجا سر بزن .

به پارمیس :
مرسی از اینکه سر زدی و کامنت گذاشتی .

Armin Ebrahimi گفت...

مهدي جان سلام و ممنون. آدرس متن آن ترانه http://arminandramtin.blogfa.com/post-164.aspxاست. بابت لينك هم تشكر مي‌كنم و من هم با افتخار لينك كردم

آرمين

nazanin گفت...

سلام
من " سفر گروه موسیقی" و نور بی صدا" رو دیدم و با نظرت موافقم دوست عزیز

hamed گفت...

سلام مهدی جون! پس حدسم درست بود! این شماره منه، لطفا حتما باهام تماس بگیر
09125079290

sophie گفت...

سلام
مثل همیشه عالی و خوندنی. دستت درد نکنه. توی این پست که طولانیتر از قبلی‌هاست حس کردم نثر حرفه‌ای و محکمی هم داری.
خوش به حال شما که این همه فیلم می‌بینی و اونهم فیلمهایی چنین مهجور
به نظرم کار باارزشی داری انجام می‌دی با این پست‌های معرفی فیلم. ادامه بده و با اشتیاق منتظر پست‌های بعدی هستیم تا بهتر بتونیم فیلم‌های خوب رو برای دیدن انتخاب کنیم

علیرضا گفت...

فیلم The Band's Visit فوق العادست من عاشق این فیلم شدم واقعن فیلم زیبایی بود اونقدر ساده و صمیمی بود که آدم توش غرق میشد بدون اینکه احساس خستگی کنه.
متاسفانه بقیه فیلما رو ندیدم.

سلام دوست عزیز جدید.

مهدی کتابفروش گفت...

به آرمین :
خیلی لطف داری آرمین جان . مرسی از اینکه لینک کردی و ممنون از ترانه خوبت .

به نازنین :
مرسی از اظهار نظرت . میزان فیلمهای خوبی که دیدی فوق العادست .

به سوفیا :
مرسی سوفیا از این همه لطفی که داری . واقعا" ممنون از این کامنت امیدوارکنندت . خوشحالم که میتونم کمک کنم به انتخاب فیلمهات . اگرچه خودم میدونم که نه اونقدر حرفه ایم نه اونقدر کار خاصی میکنم .

به علیرضا :
مرسی از کامنتت دوست جدید . من هم موافقم فیلم فوق العاده ایه . خوشحال شدم سر زدی .

نادی گفت...

اینطوری که شما معرفی کردین حتماً باید فیلم خوبی باشه
تشکر که فیلم های خوب را معرفی می کنی دوست جان
شادزی و دیرپای

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

درودتان باد من با دو نوشته ی تازه به روزم

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

با درود و مهر داستانک را ببینید -سپاس

دوستت دارم سینما گفت...

سلام
از این چهار فیلم جز اولی بقیه رو دیدم و با نظرات شما در موردشون موافقم فیلم اول هم قراره که به دستم برسه

تا بعد

مهدی کتابفروش گفت...

به نادی :
مرسی از اینکه سر زدی . همه فیلمهای خوبی هستن سعی کن ببینی .

به دانی :
مرسی از کامنتت . حتما" سر میزنم .

به دوستت دارم سینما :
معلومه که یک فیلم باز حرفه ای هستی .خوشحالم که یه اینجا سرزدی . دوست داشتی یک اسم برای خودت انتخاب کن .

حامد گفت...

سلام مهدی جون! لینکت کردم لطفا بلینک! ضمنا یه مطلب گذاشتم راجع به کار تازه اسکورسیزی! نظر بدی خوشحال میشیم!

شهرزاد گفت...

درود

فیلم " تنفس" Respiro
را دیده ام و به نظرم حرف تازه ای برای گفتن داشت خصوصا که نقش اول زن نیز بسیار بازی اش بجا بود.

ممنون از بلاگ پربارتان
قلمتان پایدار