۱۳۸۸ آذر ۲, دوشنبه

یک هنرمند : 3 - یو مین یون Yue Minjun

متولد 1962 . از نقاشان معاصر چین است که در پکن زندگی می کند. مین یون نامی آشنا ست در بینالها و حراجی های هنری سراسر دنیا و رکورد دار گران قیمت ترین تابلو نقاشی معاصر چین نیز می باشد بافروش تابلو تیرباران به مبلغ 2.9 میلیون پوند در حراج 2007ساتبی لندن . برخی وی را جزو واقعگرایان کلبی می دانند که در دهه 90 در چین پا گرفته و بیشتر به موضوعات سیاسی و اجتماعی علاقه داشتند. انسانهای آثارش طنز گزنده ای دارند وقتی با خنده تمسخر آمیزشان ریشخندمان می کنند. و این تمسخراز اجتماعات سیاسی و دوستانه گرفته تا تاریخ هنر پیش می رود چنان که اسقف اعظم ولاسکز با پایین تنه عریان ریسه می رو دو درتابلو تیرباران که یادآور سوم ماه می اثر فرانچسکو گویاست گروهی ادای تیرباران مشتی برهنه را در می آورند.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

کارهای فوق العاده ایه. طنز تلخی داره!

اسحق فتحی گفت...

سلام فرخ جان - خیلی جالب بود از کارهای اول -سوم- پنجم و کار آخر خیلی خوشم اومد او پیکر ها را بسیار تندیس گونه نمایش میدهد یاد تابلوی نبرد سن رومانو افتادم احتمالن به خاطر می آوری چقدر اسب های آن تابلو مانند مجسمه خشک بر جای ایستاده بودند در این تابلو ها هم میتوان این تندیس گونه گی را مشاهده کرد دستت درد نکنه من از این نقاش تا حالا کاری ندیده بودم- زنده باشی

فرخ نورونی گفت...

سلام دانی جان
مرسی از اینکه نوشتی ! درسته شاید رنگهای تخت و ساده پسزمینه تو رو یاد اسب های پائولو اوچللو در نبرد سن مارینو انداخته.
این نقاش در ایران شناخته شده نیست.
...
بله طنز گزنده و تلخیه!

نادي گفت...

نقاشي چيني نوعي ناتوراليسم هست اما نه از آن نوع كه در نقاشي اروپا مي بينيم بلكه دقيقاً از آن نوع كه در ادبيات اروپا (زولا و موپاسان) مي بينيم:
تاثير محيط اطراف؛ آدم ها؛ وراثت و...
جالبه كه تو كارهاي مدرنشون مثل اين هايي كه شما معرفي كردين هم باز زياد از اين قاعده دور نشدند.
سوم ماه مه... آره خيلي شبيه هست
شادزي

فرخ نورونی گفت...

سلام نادی
با تشکر
نظر جالبیه!اما من همچنان نقاشی چینی رو از ادبیات ناتورالیستی اروپایی ماهیتا جدا می دانم .
طبیعتگرایی نقاشی چینی متاثر از تائوئیسم و حکمای چینی طبیعت را مظهر راز و رمز و سرچشمه الهام می دیدند در حالیکه ادبای ناتورالیست اروپایی به تبعیت از علم گرایی قرن 17 طبیعت رو منبع بزرگی می دانستند که انسان سعی در تسلطش داره و اینکه نهایتا با روشهای علمی قابل درکه.
دیرپای