۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

یک هنرمند : 4 - رینک دیجسترا Rineke Dijkstra

متولد 1954 در آمستردام است . در بینال های معتبر جهان هنر همچون بینال ونیز و سائوپولو چهره ای شناخته شده محسوب می شود و بی شک جزو مطرح ترین هنرمندان زن معاصر می باشد .

دیجسترا عکاسی را با تاثیراتی از داین آربوس شروع کرد و به سبکی منحصر به فرد در عکاسی از پرتره رسید .

برقراری رابطه عمیق با مدل عکاسی و ورود به لایه های عمیق درون را وی به فراست از داین آربوس آموخت .

آثار وی عموما روی موضوعاتی چون نوجوانان و سربازان متمرکز بوده است . سوژه هایش معمولا رودر روی دوربین در پسزمینه ای ساده و انتزاعی قرار دارند . شاخص ترین آثارش مجموعه ای است از نوجوانان که جلوی منظره ای ساده از دریا ایستاده اند .

فیگورهایش چون مجسمه ای ظریف و خوشتراش اند با نورپردازی استادانه در محیطی دلنواز!

۲۲ نظر:

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

درودت باد - فرخ جان خیلی جالب بود عکسها ساده گی شان اصلن ساختگی بنظر نمی رسد راستی ترا بعنوان یکی از دوستانم معرفی کرده ام کهخ در یک بازی اینترنتی باید خودتو به دیگران معرفی کنی منتظرم ببینم چی مینویسی در مورد خودئت_زنده باشی

فرخ نورونی گفت...

مرسی دانی جان که دائم به وبلاگ سر میزنی .بله سادگی با اصالتیه .حتما تو بازی شرکت می کنم .
به امید دیدار

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

درودی دوباره فرخ عزیز تنها کاری که باید بکنی اینه که تو هم مثل من پته خودتو بندازی رو آب اگه دوست داشتی پس در بروز رسانی جدید منتظرم ببینم فرخ رو چقدر شناختم!زنده باشی

نادي گفت...

سادگي عكس بيشتر مال حس و حال آدم هاي اونموقه هست
بيشترين چيزي كه از حس اين عكس ها مي گيرم اينه كه چقدر آدم ها تغيير كرده اند
شايد حرفه اي تر شده اند

فرخ نورونی گفت...

نادی جان!
این عکس ها از سال 97 تا 2009 گرفته شدند و زیاد قدیمی نیستند .البته بهترین عکسای دیجسترا نیستند . بهترین عکسهاش دختران جوان کنار دریاهستند( با تاثیراتی ازنقاشی ونوس بوتیچلی) که البته نمی شد اینجا نمایش داد.
دیجسترا از اون عکاسهایی که با معیارهای مدرن خیلی عکاس برجسته ای نیست اما بسیار عکاس مهمییه با معیار های پست مدرن و بسیار تاثیر گذار ه تا جایی که بعضی منتقدین معتقدند معیارهای تازه ای از زیبایی در عکاسی بوجود آورده.به نظرم بد نیست در موردش بیشتر تحقیق بشه.من فقط خیلی کلی می تونم اینجا معرفی کنم .

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

سلام فرخ عزیزم بله کاملن درک میکنم و منتظر ایمیلت هستم ممنون که سر زدی چشم اگه کار بدرد بخوری داشتم روی وبلاگ منتشر میکنم قربانت دانی

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

سلام فرخ عزیزم بله کاملن درک میکنم و منتظر ایمیلت هستم ممنون که سر زدی چشم اگه کار بدرد بخوری داشتم روی وبلاگ منتشر میکنم قربانت دانی

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

درود بر فرخ گرانمایه چند کار طراحی به روزم -بدرود

sophie گفت...

عکسهای عجیبی‌اند. به‌شدت تخت و ساده و فاقد هر گونه زیبایی‌شناسی به نظر می‌رسند. حتی شاید بشه گفت نازیبا(با معیارهایی که امروزه از عکاسی از مدل می‌شناسیم). هیچ ایده یا احساسی رو منتقل نمی‌کنند. و از شدت سادگی و بی‌ویژگی بودن حالتی آبستره پیدا کرده‌اند. من رو یاد بازیگری در فیلم‌های برسون می‌ندازند.
شاید هدف عکاس همین شکستن معیارهای زیبایی‌شناسی عکاسی مدرن بوده. یک نکته دیگه اینکه به‌نظرم کیفیت نور و رنگ‌ها رو با امکانات دیجیتالی دستکاری کرده و این آبستره بودنش رو تشدید کرده.
اینها البته نظر شخصی من بود.
ممکنه توضیح بدید که بر چه اساسی این عکاس رو پست مدرن می‌دونند؟ و ممنون می‌شم اگر منبعی (اگر به فارسی وجود داره) درباره‌ش معرفی کنید

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

ممنونم از حضورت اگر عمری باقی بود دوباره همدیگه رو میبینیم- زنده باشی

فرخ نورونی گفت...

سلام سوفیا
بسیار نگاه دقیق و تحلیل گری داری!
دقیقا همین وجهی که اشاره کردی درسته هنر پست مدرن فقط در ارتباط و تلاقی با هنر مدرن و ارجاعاتی که بوجود می آره معنا پیدا می کنه در واقع وجهی افراطی و منریستی از هنر مدرنه.اما عکاسی دیجسترا در مقایسه با عکاسی پرتره مدرن متعمدانه بسیار بی روح و بصورتی افراطی گرایش به ساده گی داره که البته بسیار واقعی و طبیعی به نظر میرسه.استفاده از نوجوانان ایستاده بر آبی گسترده دریا سرزندگی و اروتیک پنهانی به آثار دیجسترا داده که به نظرم وجه دیگر امروزی عکس هاشه.
اما تا اونجایی که من می دونم در کتاب - جهانی شدن وهنر جدید -ادوارد لوسی اسمیت-ترجمه: سمیع آذر- نشر نظر - چند خط راجع به دیجسترا نوشته
اما منابع لاتین با موضوع عکاسی امروزو یا هنر جدیدتقریبا همه از دیجسترا به عنوان عکاسی شاخص در دوران ما نام بردند.
با تشکر از نظر خوب شما

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

زنده باشی فرخ جان راستی که یاد ان روزهای شاد دانشجویی مان بخیر گو اینکه من مثل شما جوان نبودم اما راستی که دورانی فراموش نشدنی و تکرار ناپذیر است قربانت-دانی

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

فرخ جان سلام کجایی نیستی؟ به خانواده محترم سلام برسون-قزبانت دانی

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

باز هم آمدم...
هوای ایجا چقدر سرد است...!-دانی

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

آخ چه مرگ دلخراش و غم انگیزی داشت یادش همیشه در ذهنم باقی میمونه ممنونم کع اومدی به همه سلام برسون بدرود

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

آخ چه مرگ دلخراش و غم انگیزی داشت یادش همیشه در ذهنم باقی میمونه ممنونم کع اومدی به همه سلام برسون بدرود

ناشناس گفت...

سلام فرخ اگه تونستی بگی من کی هستم ؟یادته یه زمانی یه آبجی داشتی ؟یه آبجی ریزه میزه ؟
چقدر دلم تنگ شده برای اون روزها و چقدر خوب که امروز هم تورو پیدا کردم و هم اقای فتحی مهربون رو... کاش نزدیکتر بودی تا بهت شکلات می دادم مثل اونوقت ها یا نخودچی کشمش...
یادت اومد؟...منم ...آبجی زهرا

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

فرخ جان سلام آرشین گرانقدر سلام مهدی کتابفروش عزیز سلم زنده باشید با دو اثر به روزم

فرخ نورونی گفت...

به آبجی زهرا!
سلام چطوری؟ کجایی ؟
امیدوارم همیشه سالم و سرحال باش .
ایمیلتو برام بفرست.
ایمیل من:
farokh_1977@yahoo.com

ناشناس گفت...

سلام فرخ داداش
خوبم،ممنون
هستم همین دورو برام
آقای فتحی گفت ازدواج کردی کلی خوشحال شدم،بهت تبریک می گم.
آدرسم :

zmahabady@yahoo.comسلام برسون لطفا

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

فرخ جان سلام ممنونم که آمدی بله رباعی هایش بسیار زیباست راستی خانم مهابادی گفت حسین شناور یک دختر گیرش افتاده شمارشو گرفتم بهش زنگ زدم و تبریک گفتم سلام رسوند نمیدونم تو باهاش ارتباط داری یا نه!؟اما به هر حال سلام میرسونه-زنده باشی رفیق

اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir گفت...

فرخ جان سلام ممنونم که آمدی بله رباعی هایش بسیار زیباست راستی خانم مهابادی گفت حسین شناور یک دختر گیرش افتاده شمارشو گرفتم بهش زنگ زدم و تبریک گفتم سلام رسوند نمیدونم تو باهاش ارتباط داری یا نه!؟اما به هر حال سلام میرسونه-زنده باشی رفیق